تبلیغات
آپلود عکس
آدمیرال کازنتسو ناو هواپیمابر نیروی دریایی روسیه

ناو هواپیمابر کلاس کازنتسو که با عنوانهای دیگری مثل : پروژه 1143.5 و یا کلاس اورل شناخته میشود در کارگاه کشتی سازی نیکولای در دریای سیاه در اوکراین ساخته شده است. ( توضیح: این ناو در زمان اتحاد شوروی و یکی بودن اوکراین و روسیه ساخته شده بود.)

این ناو در سال 1985 به آب انداخته شد. دومین عضو از این کلاس واریاژ نام داشت و در سال 1988 به آب انداخته شد ، ولی هرگز وارد خدمت نشد. این ناو تنها ناو عملیاتی نیروی دریایی روسیه است و بر پایه ناوهای هواپیمابر آدمیرال گورشکو که در سال 1982 به آب انداخته شد ساخته شده است. اما کازنتسو بزرگتر است و وزن آن در حالت عملیاتی کامل 58500 تن در مقابل 40400 تن در آدمیرال گورشکو است. ناو هواپیمابر آدمیرال گرشکو بعد از سال 1988 دیگر عملیاتی نشد، اما در ژانویه 2004 هند قراردادی را برای خرید آن امضاء کرد . این شناور برنامه ارتقاء سنگینی شامل : سیستم پیشرانه جدید ، مدرن سازی تسلیحات و عرشه پروازی را برای هواپیماهای جدید گذرانده است. هند تنها هزینه ارتقاء ناو و خرید 16 فروند میگ 29 کا و 8 فروند هلی کوپتر دریایی کاموف 27 برای گروه رزمی ناو هواپیمابر را پرداخت کرده است. ناو هواپیمابر واریاژ که بعد از فروپاشی شوروی به صورت غیر عملیاتی به اوکراین رسید و در سال گذشته میلادی به چین فروخته شد و ظاهرا هم اکنون در حال گذراندن دوره تعمیر و رنگ آمیزی در پایگاه کشتی سازی نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین در بندر دالیان است. چین در حال حاضر در حال مذاکره با روسیه برای خرید جنگندهای ناو نشین سوخوی 33 است. اما ماموریت ناو هواپیمابر کازنتسو پشتیبانی زیردریایی های حامل موشکهای استراتژیک قاره پیما و شناورهای سطحی و هواپیماهای گشت دریایی حامل موشک در ناوگان روسیه است.
 
هواگردها:
مساحت عرشه پروازی این ناو در حدود 14700 متر مربع است و عمل پرواز هواپیما با کمک یک سکوی پرتاب اسکی شکل با زاویه 12 درجه که در جلوی ناو تعبیه شده انجام می شود. عرشه پروازی این ناو نیز با کابلهای نگهدارنده مجهز شده است. دو آسانسور در سمت راست ناو نیز هواپیماها را از آشیانه به عرشه و بالعکس منتقل میکند. این ناو توانایی حمل 16 فروند هواپیمای یاک 41 ام و 12 هواپیمای بال ثابت سوخوی 27 کا را دارد. ناوگان بالگردی این ناو شامل : 4 فروند کاموف 27 ال دی ، 18 فروند کاموف27 پی ال او و 2 فروند کاموف 27 اس است. 


موشکها:
این ناو با سیستم موشکی گرانیت با 12 پرتاب گر موشک مجهز شده است. موشک گرانیت با کد ناتوی اس اس ان 19 دارای بردی بین 400 بین 550 کیلومتر و سرعتی بین 1.5 تا 2.5 ماخ دارد.این موشک توانایی حمل سرجنگی متعارف به وزن 750 یا 1000 کیلوگرم و یا سر جنگی اتمی 200 یا 350 کیلوتنی را دارد. سیستم موشکی دفاع هوایی کلینوک با 24 پرتاب گر عمودی و 192 موشک از ناو در برابر موشکهای ضد کشتی ، هواپیماها و شناورهای سطحی دفاع میکند. این سیستم دارای یک رادار فاز آرایه به همراه سیستم چند حالته الکترونیکی و قابلیت شلیک یک موشک در هر 3 ثانیه دارد. این سیستم قابلیت درگیری همزمان با 4 هدف در ناحیه ای با زاویه 60*60 درجه را دارد. برد این سیستم بین 12 تا 15 کیلومتر است. سیستم توپ / موشک کاشتان که به وسیله شرکت تولاما شراود در شهر تولا ساخته شده است و وظیفه دفاع از ناو در برابر تسلیحات هدایت دقیق، موشکهای ضد کشتی، ضد رادار،هواپیما و اهداف کوچک دریایی را بر عهده دارد. هشت سیستم کاشتان در این ناو نصب شده است که هر سیستم شامل پرتاب گرهای موشکی ، دو توپ 30 میلی متری و مسیر یابی اپتیکی و رادار است. برد موشک هدایت راداری این سیستم بین 1.5 تا 8 کیلومتر است. توپها نیز توانایی شلیک 1000 گلوله در دقیقه ودارای بردی بین 500 تا 1500 متر است. شش توپ دفاع هوایی آ کا 630 مدل آدی نیز در این ناو نصب شده است.
 
جنگ ضد زیردریایی:
این ناو با سیستم ضد زیردریایی اوداو_1 با 60 راکت ضد زیر دریایی مجهز شده است. این سیستم توسط معاونت تحقیقات و ساخت اسپلاو در مسکو ساخته شده است و با منحرف و نابود کردن اژدرها از ناو دفاع می کند. این سیستم توانایی دفاع از ناو در برابر زیردریایی ها و سایر وسایل زیر آبی را نیز دارد. این سیستم دارای 10 لوله است و توانایی شلیک انواع مهمات را دارد.1) خمپارهای انفجاری زیر آبی مدل 111 جی اس جی 2) مینهای پرتابی مدل 111 اس زد 3) پرتابه های گول زننده مدل 111 اس او. برد این سیستم در حدود 3000 متر و عمق درگیری آن با زیردریایی ها در حدود 600 متر است.




:: موضوعات مرتبط: ناو هواپیما بر , ,
:: برچسب‌ها: مشخصات آدمیرال کازنتسو ناو هواپیمابر نیروی دریایی روسیه ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
:: ادامه مطلب
نویسنده : admin
تاریخ : جمعه 29 خرداد 1394
ناو هواپیمابر یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵)

 
یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵)

ایالات متحده آمریکا

یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵) در حال رفتن به سمت اقیانوس اطلس

یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵) در حال رفتن به سمت اقیانوس اطلس

 
اطلاعات کلی
برگرفته از نام ناو یو اس اس اینتر پرایز
نوع کشتی ناو هواپیمابر
کلاس اینتر پرایز
کشور سازنده ایالات متحده امریکا
ساخت کارخانه نیو پرت نیوز شیپ بیلدینگ اند درای داک کمپانی
تاریخ به آب اندازی ۴۲ سپتامبر ۱۹۶۰
ورود به ناوگان ۲۵ نوامبر ۱۹۶۱
مشخصات
طول کشتی ۱٬۱۲۳ فوت (۳۴۲ متر)
پهنای بدنه ۱۳۲٫۸ فوت (۴۰٫۵ متر)
۲۵۷٫۲ فوت (۷۸٫۴ متر)
ارتفاع ستون ۳۹ فوت (۱۲ متر)
بارگیری استاندارد ۹۴,۷۸۱ تن
ضخامت زره دور کشتی -
ضخامت زره عرشه کشتی -
زره برج جنگ‌افزار -
سرعت ۳۳٫۶ گره دریایی
جنگ‌افزارها
توپخانه ۴ توپ قدرتمند بخار
جنگ الکترونیک AN/SLQ-32 Mark 36 SRBOC
 

یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵) اولین ناو هواپیمابر اتمی جهان است و با نام مستعار "بیگ‌ای" شناخته می‌شود. این رزم ناو بلندترین از نوع خود می‌باشد. این ناو هم اکنون پس از ۵۱ سال خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته‌شده‌است. دلیل این موضوع پایان عمر راکتور هسته ای آن و هزینه بالای نگهداری آن است. اینترپرایز بزرگترین ناو هواپیمابر جهان است که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند. طول این شناور ۳۴۲ متر است و در سال ۱۹۵۲ با هزینه ۴۵۱ میلیون دلار ساخته شد. حدود ۴۶۰۰ نفر از جمله ۲۵۰ خلبان در این شناور جنگی مستقر هستند.

قوای پیش‌برنده این ناو هواپیمابر را هشت رآکتور اتمی وستینگ هاوس تامین می‌کند و حداکثر سرعت آن ۶۲ کیلومتر بر ساعت می باشد.

اینترپرایز در بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ مشارکت داشت.

این ناو به وزن ۸۵ هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراهش در میان تدابیر شدید امنیتی روز ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ از کانال سوئز به مقصد خلیج فارس عبور کرد. و در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ از خلیج فارس خارج شد

درخواست‌هایی برای تبدیل این ناوجنگی به موزه مطرح شده بود اما بعد از محاسبه هزینه نگداری از رآکتور هسته‌ای آن، این اقدام غیر ممکن ارزیابی شد. سرانجام ناو یو اس اس اینترپرایز روز شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ به خدمت قابل توجه 51 ساله خود در نیروی دریایی آمریکا در قالب مراسم تشریفاتی که در ایستگاه نیروی دریایی نورفلک در ایالت ویرجینیا برگزار شد، پایان بخشید.


منبع:ویکی پدیا دانشنامه ازاد



:: موضوعات مرتبط: ناو هواپیما بر , ,
:: برچسب‌ها: مشخصات ناو هواپیمابر یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵) ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : admin
تاریخ : شنبه 23 خرداد 1394

صفحه قبل 1 صفحه بعد